Welkom
Clinic/Cursus aanbod
algemeen/groepen

STAP voor STAP
individueel

Wekelijks Walken
Giant STEPS
themawandelingen

3 Landen, 3-Daagse
verLOPEN
foto's/verslagen

Referenties
Gastenboek
geef uw reactie

LINKS, rechts, links
partners

Contact/Aanmelden
voor al uw vragen

 







 
Renés Column
Nordic Walking, de 4 seizoenen sport

De winter staat voor de deur. Koud, soms natte omstandigheden en vroeg invallende duisternis.
Allemaal redenen om toch te Nordic Walken!! Of ontbreekt de spreekwoordelijke stok achter de deur. Sluit je dan aan bij een aktief groepje of clubje.

Kou is geen thema. Doordat je aktief beweegt krijg je het niet koud. Zelfs de vingers kunnen door het aktief "lossen en grijpen" goed doorbloedt worden waardoor ze niet koud worden. Pompen dus.
Niet te dikke maar vooral water- en winddichte kleding is raadzaam. Heb je teveel aan gaat vervelende warmtestuwing opspelen. Als je huis of auto uitstapt moet je gevoelstemperatuur een reactie oproepen van "Brrrr....eigenlijk wat fris zo!" Dan komt het tijdens je workout wel goed.
Een hoofdband wil bij wind en extreme kou voor uitkomst bieden. Zeker voor je oren terwijl overtollige lichaamswarmte dan toch nog via gezicht en kruin weg kan.

Zorg ten alle tijden voor goede, lage wandel- of trailrunningschoenen die van een goed profiel voorzien zijn. Een bv. GoreTex-membraan zorgt ervoor dat je voeten droog blijven. Half hoge schoenen met buigzame zool kunnen trouwens ook.

Loop je in het donker is goed zicht belangrijk. Nog belangrijker is dat je goed zichtbaar bent voor anderen. "Handige" hoofdlampjes (je handen zijn dan vrij), reflecterende hesjes en reflecterende stickers op je stokken, zorgen ervoor dat je opvalt. Durf je niet alleen in het donker informeer eens naar clubjes bij jou in de buurt. Vaak onder gebracht bij atletiekverenigingen. Woon je in de 3Landenregio of ben je hier op vakantie, kijk dan eens onder Giant Steps bij NW-Kluppie!!

De stokken genereren een soort 4W-drive. Of het nu ook wat modderiger is of wat gladder door sneeuw. De stokken zorgen voor meer grip, steun en stabiliteit. Soms moet je de NW-techniek maar even laten zijn voor wat het is, maar blijf wel goed prikken met de stokken. Met 2 "benen" extra glij je niet zo snel weg.
Warming-up dient tot de aanbeveling. Ook hierbij steeds weer de pompbeweging van het loslaten en grijpen benadrukken. En cooling-down ....tja.....je moet natuurlijk niet abrupt afkoelen. Dus onder bepaalde natte en winderige omstandigheden kan een alternatieve "cooling-down" in een horeca-gelegenheid best raadzaam zijn. Wel zo verstandig en zeker gezellig.

Veel plezier met je 4 seizoenen workout!!!
Wel eens gedacht aan snowshoeïng bij een dikker pakket sneeuw? Zeker eens doen.
Naar alle artikelen