Welkom
Clinic/Cursus aanbod
algemeen/groepen

STAP voor STAP
individueel

Wekelijks Walken
Giant STEPS
themawandelingen

3 Landen, 3-Daagse
verLOPEN
foto's/verslagen

Referenties
Gastenboek
geef uw reactie

LINKS, rechts, links
partners

Contact/Aanmelden
voor al uw vragen

 







 
Renés Column
Nordic training of fitness

Nordic Walking, een beetje wandelen met stokken? Nee, deze bewegingsvorm heeft duidelijk meerwaarde daar romp en armen aan het werk gezet worden door de "input" van stokken. Nordic Walking kan echter op diverse niveau's of levels beoefend worden. Een algemene 3-deling in levels is het gezondheidsniveau, het fitness-niveau en het sportniveau. Dus er bestaat meer dan sceptici die denken dat Nordic Walking een oude "mannetjes geslachtsdelen sport" is.

Op welk level, niveau (lees intensiteit) nordic walking ook beoefend wordt, je zet altijd je hele lichaam aan het werk. Het merendeel van de nordic walkers beweegt zich voor op gezondheidsniveau. Qua leeftijd zien we een deelnemersveld van tussen de 40 en zelfs 75 jaar met een concentratie 55 tot 65-plussers. Super dat zelfs ook 80-tigers of mensen die moeten herstellen van een blessure aktief kunnen wandelen. Het tempo ligt tussen 4½ en 5½ Km/u. Dit level kan het best als Nordic WALKING betiteld kunnen worden. Helaas zien we dat bij een aantal beoefenaars op dit niveau het loslaten en grijpen van de stokken tot een minimum beperkt is. Soms zelfs blijven de stokken in een slepende beweging naar voren bewogen worden. Dit soort taferelen versterkt natuurlijk het beeld wat sceptici hebben. In combinatie met de toch wat oudere doelgroep wordt het derhalve vaak geassocieerd met een ouden van dage sport.
Het is echter een outdoor fitness-sport, afgeleid van een 'langlaufbeweging'. Ik vertaal "langlaufen" altijd naar 'lange loopbewegingen'. Hoe groter de bewegingsuitslagen, hoe meer spieren aan het werk gezet worden. Hogere verbranding derhalve. En m.n. vetverbranding!
Op fitness-niveau worden qua techniek dan ook de puntjes op de "i" gezet. Het tempo ligt in de regel wat hoger zonder dat dit ten koste van die lange bewegingen gaat. In de "dutch mountains" kan daarnaast ook nog speciaal op interval getraind worden door gebruik te maken van de accenten in het terrein. Vaak zie je dat krachttrainingsoefeningen meer structureel ingepast worden.
Op sportniveau komen de voetjes regelmatig van de grond. Door 'running' en sprongvormen worden zweefmomenten gecreëerd. Door je weg te drukken van stokken kunnen deze zweefmomenten langer, verder of hoger uitgevoerd worden. De intensiteit ligt hoog. Er wordt getraind op 80 tot 95% van de VO2max. Uiteraard moet de controle over de stokken goed zijn.

Om sporters uit andere disciplines eens kennis te laten maken met "Nordic Sports" bied ik nu ook speciale clinics aan. De intensiteit ligt tussen fitness- en sportniveau. Leuk als teamuitstapje of zelfs als alternatieve conditietraining. Fitness-clubs nodig ik uit om eens lekker in de buitenlucht te komen sporten. En groepen sportieve wandelaars wil ik eens laten ervaren dat je net wat aktiever beweegt doormiddel van de stokken.
Met groepen vanaf 6 personen (tot max. 12) kan in overleg tijdstip en startlocatie bepaald worden. Zelfs duur (normaliter 1½ uur) en intensiteit kan besproken worden. 
Dus neem gerust eens vrijblijvend contact met me op!!!!! 

Naar alle artikelen